Zoals ik vorige week al schreef (Praktische dingen leren van een scherm) sta ik voor de uitdaging online handtekenonderwijs te geven. Mijn beoogde aanpak: filmpje voor elke techniek, en dan opdrachten voor de studenten waarin ze die technieken moeten toepassen. Heb ik dus wel van die handige uitleg in een filmpje nodig. Er zijn er wat, van mijn verre voorganger Steven Bouwens (bijvoorbeeld de filmpjes die beginnen met Blok02), van science fiction-voertuigontwerper Scott Robertson en bijvoorbeeld de cursus Sketch It! (een online cursus van de opleiding Communication & Multimedia Design van de Hogeschool Rotterdam voor ontwerpers).
Maar niet alles wat ik wil overbrengen heeft al een filmpje, al was het maar omdat studenten specifieke vragen kunnen stellen. Dus ik aan de slag, om te kijken hoe ik zo’n filmpje kon maken. Ik laat je hier zien hoe dat is gegaan.
De hardware
Eerst had ik een handige opstelling nodig om te kunnen tekenen en filmen tegelijk. Dat heb ik opgelost door een constructie te maken waarmee ik mijn telefoon recht boven mijn werkblad kan bevestigen. Zoals je ziet volledig gemaakt uit restmaterialen en herbruikbare onderdelen. De ijsstokjes dienen om de telefoon goed te positioneren, de elastieken om te zorgen dat hij er niet uitvalt mocht ik tegen het ding aan stoten. Het ziet er slordig uit, maar het geeft echt een perfect beeld, waardoor bijvoorbeeld mijn tekenpapier netjes rechthoekig in beeld komt.
Natuurlijk plak ik het tekenpapier vast, zodat het niet verschuift. Dat tekent overigens niet zo handig: normaal gesproken draai je het papier, zodat je lijnen altijd kunt tekenen in een richting die prettig is voor je hand. Maar voor een filmpje is het natuurlijk prettiger als het papier op dezelfde plek blijft.
Ik heb een vrij lichte werkplek, genoeg licht voor een filmpje. Wel ontdekte ik dat ik geen spullen naast het papier moet zetten aan de kant waar het licht vandaan komt, dat levert een storende schaduw op, dat zie je straks links op de foto’s. Al doende leert men. (Wel fijn dat het licht van links komt trouwens, anders zou mijn tekenhand een schaduw geven.)
De software
Een filmpje op mijn telefoon is nog geen bruikbaar filmpje voor mijn studenten. Ik had software nodig waarmee ik kon knippen en plakken in het filmpje, en sommige delen zou kunnen versnellen. (Een vlak inkleuren bijvoorbeeld: dat snap je ook op dubbele snelheid, en dan i het minder saai.) Ik heb gekozen voor iMovie, da’s simpel en gratis. Er zijn vast betere apps, en met een Android-telefoon kom je sowieso op een ander programma uit, maar ik hoef niets ingewikkelds te doen, dus dit volstaat. Wel leuk dat je makkelijk een muziekje onder je filmpje kunt zetten, of er titels onder plaatst. Hier zie je een screenshot: supersimpel. Als ik op de witte streep klik kan ik daar knippen. Prima, dat snap zelfs ik. (De groene balk is het muziekje.)
De distributie
Dan de gewetensvraag: zet ik die filmpjes ergens op een schijf, zodat ik ze elke keer in mijn lessen kan plakken? Of maak ik het mezelf makkelijk en gebruik ik YouTube, zodat ik alleen een linkje hoef te delen? Dat laatste maar. Gelukkig bleek het verwijderen van mijn YouTube-kanaal vorig jaar mislukt, en was ik mijn Google-wachtwoord niet eens vergeten, dus dat ging sneller dan ik dacht. Ik heb een app (YT Studio) gedownload waarmee ik makkelijk de filmpjes vanaf mijn telefoon op dat YouTube-kanaal kan plaatsen, dat gaat echt prima. Hierboven een still uit mijn oefenfilmpje.
Tevreden?
Zoals je aan het plaatje kunt zien, het ziet er best goed uit. Mijn tekenvaardigheden zijn roestig, maar ze doen het nog. De aanpak werkt. En het is makkelijk: ik hoef niet in gekke houdingen te zitten om te voorkomen dat mijn arm of mijn hoofd in beeld is. Ik kan vertellen wat ik doe en dan komt dat verstaanbaar op het filmpje terecht. Dus ja: ik ben hier blij mee.
(Je mag mijn oefenfilmpje bekijken, het is absoluut niet perfect (ook de tekening niet: ik maak meerdere fouten!) maar het maken van een duidelijk en verstaanbaar filmpje is zeker gelukt.)