Zoals ik beloofde in het stukje Creatiever door vertrouwen in je creativiteit: dat creative confidence, daar ben ik nog niet klaar mee! Momenteel lees ik het boek “Creative Confidence” van Tom en David Kelley, zie hiernaast. Dat is een aanrader zeg! Geen boek vol creativiteitstechnieken, maar een boek dat je uitnodigt open te staan voor creativiteit, en vertrouwen te ontwikkelen in je eigen creativiteit. (Ja, vandaar dat confidence inderdaad.) In dit stukje een paar uitnodigende oefeningen uit het boek:
Failure resumé
Om er maar meteen fanatiek in te knallen: het mislukkingen-C.V.. Een opsomming van alle mislukte projecten, verkeerd ingeschatte kansen en niet gekregen banen uit je loopbaan. Mislukkingen zijn hot: van mislukkingen kun je misschien nog wel meer leren dan van de dingen die in één keer goed gaan. Daarom zijn er bijvoorbeeld tegenwoordig bijeenkomsten waarin artsen aan elkaar vertellen welke fouten ze hebben gemaakt: moeilijk, dapper en belangrijk, om nieuwe te voorkomen.
Waarom is het maken van een lijst van je mislukkingen goed voor je creative confidence? Bij het bedenken van nieuwe dingen gáán dingen mis. Dat hoort erbij. In een creatief proces worden aan de lopende band nieuwe ideeën bedacht, waarvan de meeste al vrij snel van die lopende band worden afgekieperd. Er is geen snelle weg naar het perfecte idee, de snelste weg is die langs alternatieve ideeën, aanpassingen en verbeteringen. Dus: wen aan mislukkingen. Neem verantwoordelijkheid voor je mislukkingen en leer er van.
Door een failure resumé te maken laat je enerzijds zien: kijk, ik hoef mijn fouten niet te verstoppen, ze hebben me gemaakt tot wie ik ben. En anderzijds verlaag je daarmee ook voor anderen de drempel om fouten te mogen maken: je laat zien dat het erbij hoort en OK is. (Ik wil wel benadrukken dat de ene fout de andere niet is: een verkeerde investering is van een andere orde dan een verkeerd afgezet been. Dus ja, het is goed om uit te komen voor je fouten, maar bij sommige fouten is het net wat harder nodig om ze te voorkomen dan bij andere…)
Stapje voor stapje gedrag onderzoeken
Veel mensen hebben werk waarbij ze dingen bedenken voor anderen. De één bedenkt een product, de volgende een gerecht, een dienst, een training, een ervaring… Bij design thinking (waar je die creative confidence goed bij kunt gebruiken!) hoort je inleven in je gebruiker erbij. Maar dat is eng. Of op zijn minst even wennen.
Gelukkig kun je dit stapje voor stapje opvoeren. Van heel laagdrempelig (zonder te reageren meelezen op een internetforum van gebruikers of klanten) tot uiteindelijk echte mensen in het wild benaderen en ondervragen.
Hoe beter je echt weet wat je doelgroep doet en wil, hoe beter je ideeën daarbij aansluiten. En door je in te leven in je gebruiker trek je als het ware een nieuw register open: een heel nieuwe manier van kijken.
Besluit creatief te zijn
Iedereen is creatief. Je creativiteit gebruiken is iets dat je kunt oefenen, niet iets magisch dat alleen is weggelegd voor héél bijzondere mensen. Alleen zien de meeste mensen zichzelf niet als creatief. En als ze iets creatiefs doen, doen ze dat vanuit een houding van “ik probeer het”, in plaats van “ik doe het”.
Wil je creatief zijn? Begin gewoon.
Dat klinkt ambitieus hè? Maar het is wel zoals het gaat. Stapje voor stapje. Maar het begint met een eerste stap(je). Bijvoorbeeld een idee dat opborrelt en dat je niet voor je houdt, maar uitspreekt. Of met het bedenken voor een oplossing voor een klein probleem. Of tijdens een brainstorm al die rare creativiteitstechnieken een kans geven, in plaats van roepen “het is hier geen kleuterschool”. En als je dan creatief bezig bent, merk je dat je creatiever bent dan je dacht. Altijd.
Samen sterker
Anderen kunnen je helpen met je creative confidence. Je kunt bijvoorbeeld met anderen praten over je ideeën, daar worden ze beter van. Of je kunt je laten inspireren door anderen, bijvoorbeeld door mensen met een ander beroep of uit andere disciplines. Als je je ideeën openbaar maakt, krijg je er misschien reacties op. Dat is goed. En daarnaast helpt publiceren je ook om te staan voor je idee. Je committeert je aan je creatieve proces. En dat helpt.
Wordt (nog verder) vervolgd!