Infographic maken

Mijn stukje van vorige week, over het tarief van een zzp’er in verhouding tot het loon van een werknemer, blijkt nogal populair. Fijn dat er mensen blij mee zijn, ik hoop van harte dat het leidt tot betere betaling van zzp’ers. (Zet ‘m op, collega’s!)

Maak eens een infographic

Graag zou ik er een infographic van maken. En omdat ik nu eenmaal schrijf over waar ik mee bezig ben: maak eens een infographic! Die over de tarieven houd je nog tegoed, daar hád ik het al over gehad immers. Dus ik begon met dit stappenplan voor het omschrijven van een probleem. Niet slecht hè?

Stappenplan voor het omschrijven van een probleem

 

Wil je informatie overzichtelijk presenteren, dan is zo’n infographic een aanrader. In dit schema staat behoorlijk veel informatie, maar het oogt veel toegankelijker dan een lap tekst.

Even tussendoor: dit is een stappenplan voor een probleemstelling

Je kunt dit ding gebruiken als je, alleen of met anderen, een vraagstuk moet gaan aanpakken. Een probleem oplossen begint altijd met goed helder krijgen wat het probleem nou eigenlijk is. Dat voorkomt dat je het verkeerde probleem oplost, en met een groep zorgt het dat je in elk geval allemaal hetzélfde probleem aanpakt! (Wil je ‘m als pdf in een goed printbare resolutie, mail me even op info@nieuwemuze.nl en ik stuur m je toe.)

En nu weer naar het onderwerp “infographic”:

Welk programma voor het maken van een infographic?

Ik ga het hier niet hebben over tekenprogramma’s, daar kan ik niet zoveel zinnigs over zeggen. Voor mooie illustraties kun je een illustrator inhuren, of geef een tientje uit op iStockphoto, of download gratis afbeeldingen op freeimages.com. Goede afbeeldingen maken een behoorlijk verschil, dus pak niet zomaar de standaard plaatjes uit MS Office, da’s een beetje zonde van je werk.

Los van de plaatjes heb je grofweg 3 opties:

1. Grafische software

Ben je handig met grafische software, zoals Photoshop, dan kun je daar veel meer mee dan met andere programma’s. Dat is meteen ook een nadeel: uit zichzelf doet zo’n programma niet zoveel voor je, je zult bij alles zelf moeten kiezen wat je wilt. Ga je aan de slag met Photoshop, dan zijn de functies “align” en “distribute” het eerste wat je moet kunnen voor een mooi schemaatje: daarmee zet je de vormen die je gebruikt netjes op een rijtje.

2. Een grafieken-en-schema’s-programma zoals yEd

Ik ben voor het maken van mooie schema’s groot fan van het gratis programma yEd, van yWorks. Het programma ziet er nogal suf uit, maar als je daar doorheen kijkt dan blijkt het een heel handig programma waarmee je makkelijk nette stroomschema’s e.d. maakt. Het heeft een aantal dingen geautomatiseerd die grafische programma’s niet voor je doen, zoals het trekken van een net pijltje van het midden van het ene blokje naar het andere. Hoef je niet over na te denken, dat gaat automatisch goed. Ook geeft het slimme hulplijntjes om vormen netjes uit te lijnen of even groot te maken. Kortom: wordt het te moeilijk voor je tekstverwerker, probeer yEd.

3. Creatief met je tekstverwerker: Word

Zijn je wensen niet te ingewikkeld, dan kun je het snelst resultaat boeken in bijvoorbeeld Word. Daar zijn twee opties voor:

  • Je neemt een tabel als uitgangspunt, en zet daar je teksten, afbeeldingen en vormen in. Door slim om te gaan met randjes en arceringen maak je een infographic die er strak en clean uitziet. Je kunt ook afbeeldingen óver randen heen plakken, dus niet alles hoeft in een hokje te passen 🙂
  • SmartArt. Met SmartArt kun je heel makkelijk grafieken en schema’s tekenen. Tekst toevoegen, kleurtje kiezen: klaar! De meeste mensen komen niet verder dan het aanpassen van de kleuren, maar als je wat verder rommelt, zie je dat je ook vormen kunt aanpassen, schaduwen weg kunt halen, lijndiktes kunt kiezen enzovoorts. En je kunt ook vormen óver de vormen heen plakken. Zet je de lijnkleur en de invulling van een vorm uit, dan  zie je de hele vorm niet meer.

Zó maakte ik de infographic bovenaan:

De infographic bovenaan is gemaakt in Word, met SmartArt:

  1. Ik begon met een “eenvoudige bloklijst”
  2. …voegde vormen tot tot ik er negen had
  3. …koos bij “kleuren wijzigen” voor zwart-wit
  4. …koos “afgeronde rechthoek” i.p.v. gewone rechthoeken
  5. …voegde tekst toe aan de negen vormen (in lettertype Verdana): dat zijn de kleinere letters in de hokjes
  6. …voegde 8 losse tekstvakken toe voor de “titels” van elk blokje, in lettertype “Pemanent Marker” (Google Font, dus niet standaard in Word, maar wel gratis te downloaden). Of eigenlijk: ik maakte er ééntje die naar mijn zin was, en kopieerde die 7 keer en paste de tekst aan.
  7. Ik voegde blokpijltjes toe tussen de hokjes, met zwarte opvulling, plus nog een pijltje met de tekst “start”. (Voor die zwarte pijltjes: om ze allemaal hetzelfde te maken maakte ik er weer ééntje die goed was, en die kopieerde, plakte en draaide ik 6 keer.)
  8. Ik maakte de randen van het middelste blok wit, zodat het niet meer herkenbaar is als blokje maar gewoon losse tekst lijkt
  9. Tot slot maakte ik een “voettekst” met mijn logo, de creative commons-rechten en tekstvakjes voor een bronvermelding, en mijn naam en website.
  10. Ik sloeg de boel op als pdf, zodat hij er bij iedereen hetzelfde uitziet.

Cool hè? Het grote voordeel van het gebruik van SmartArt in Word, is dat het standaard alle blokken even groot maakt en netjes ordent, daar hoef je dus niet over na te denken.

Dus, heb je iets ingewikkelds uit te leggen? Maak er een keer een infographic van. Het is niet moeilijk, en je lezers zullen je dankbaar zijn!