Nee, ik ga het niet hebben over goede voornemens om meer te bewegen. Ik ga het hebben over het rekken en strekken van je hersenen. Dat is óók heel gezond, en je loopt er geen blessures door op. Bovendien levert het geld op. Tenminste, het helpt bij innovatie, en dat is goed voor de portemonnee, of het nu geld bespaart of winst oplevert.
De creadox
Ken je de creadox? Dat is de paradox dat de meest creatieve ideeën de grootste kans hebben te worden afgekeurd, juist omdat ze zo creatief zijn. Je kunt het je voorstellen. Baas 1 zegt tegen baas 2: we moeten innoveren. Baas 2 met zijn team aan het brainstormen, er komen fantastische ideeën uit. Nu moet baas 2 terug naar baas 1. Hij kijkt nog eens naar de ideeën en kiest voor de veiligste, want hij wil voorkomen dat baas 1 tegen hem zegt: ja maar dat kan toch helemaal niet? Terwijl zij, baas 1, juist op zoek is naar echte vernieuwing komt baas 2 met het “laaghangende fruit”, wat eenvoudig te implementeren besparingen, kleine verbeteringen aan product en proces enzovoorts.
Disclaimer: Een organisatie met “ja, maar…” als motto kan niet creatief zijn.
Wat goed helpt tegen de creadox zijn drie dingen:
- je realiseren dat er een creadox is, een gewaarschuwd mens telt voor twee
- expres de onwaarschijnlijke, schijnbaar onhaalbare of wilde ideeën een kans geven (naast de makkelijk haalbare ideeën)
- stretchen: je hersens laten wennen aan wilde ideeën
Rek je creativiteit op
Je creativiteit stretchen doe je door verder te gaan dan nodig. Bijvoorbeeld:
- Je wilt 10% besparen? Verzin eerst ideeën voor 90% of zelfs 100% besparen of voor een verdienmodel (het kóst geen geld meer, maar levert juist wat op).
- Meer klanten? Hoe krijg je je klanten zo ver dat ze je merknaam op hun wang willen tatoeëren? Hoe zorg je dat klanten nooit meer weg willen uit jouw bedrijf?
- Organisatiecultuur creatiever maken? Wat zou Einstein willen? Hoe verdien je geld met onhaalbare ideeën? Hoe beloon je fouten maken? Hoewel, die laatste is geen stretch: dat moet ècht. Stretchen zou zijn: stel dat we ons puur zouden toeleggen op het maken van fouten, hoe ziet onze organisatie er dan uit?
Als je dat gedaan hebt, dan lijkt een idee dat net wat minder radicaal is meteen behoorlijk haalbaar. Was je begonnen met je oorspronkelijke vraag, dan had je dat zelfde idee afgedaan als te radicaal.
Je kunt na de stretchoefening op twee manieren verder: je kunt de “stretchideeën” als uitgangspunt nemen en kijken welke geschikt zijn om – eventueel in een iets minder radicale vorm- uit te werken, of je legt je stretchoefening terzijde en begint “opnieuw” met een wat minder radicale vraag. Dan zul je merken dat er verrassend veel is blijven hangen van je opwarmer!
Ik wens je hele lenige hersenen!