Één plaatje…

Fotonegatief, copyright San San…zegt meer dan duizend woorden. Voor een nieuw project (daarover een andere keer meer!) werk ik met een collega-ondernemer aan een passende huisstijl. Die stijl moet passen bij ons allebei, en bij het nieuwe project. Een uitdaging! Vooral het zoeken naar passend “beeldmateriaal”.

Vroeger, in de jaren ’90, was het heel wat als je überhaupt een plaatje op je website wist te krijgen. Sites waren gemaakt in iets van 8 kleuren, ik herinner me veel kobaltblauw en felgeel. Tekst overheerste, dus om daar wat variatie in aan te brengen werd die in allerlei kleuren, vetgedrukt, onderstreept enzovoorts uitgevoerd. Een smiley op je site was al heel wat, laat staan zo’n geinige bewégende smiley. De resolutie was ongeveer vergelijkbaar met een borduurpatroon: je kon de pixels tellen.

Tegenwoordig is juist het gekozen beeld bepalend voor hoe een site er uit ziet. Vele sites werken met een vergelijkbare opbouw, maar de gekozen foto’s zorgen in combinatie met de kleuren en lettertypes voor een uniek beeld. Het is dus zaak die slim te kiezen!

Hoe doe je dat? Ik kan je niet vertellen wat in jouw situatie de beste keuze is. Ik kan je wel vertellen waar je zoal op kunt letten. En wat je dan doet, is voor jezelf bepalen waar je allemaal keuzes in wilt maken, en welke keuzes dan. Hoe meer je kiest, hoe eenduidiger je site (of tijdschrift, kalender, wat dan ook) er uit ziet, maar het kan ook wat saai worden. Neem bijvoorbeeld Psychologie Magazine: die zijn heel streng in hoe de foto’s in het blad er uit zien, waardoor die foto’s enorm op elkaar lijken. Heel stijlvast. Maar ook een beetje nep, een beetje té opgepoetst soms.

Dus: waar kun je op letten? Bijvoorbeeld:

Wat staat er op de foto?

  • Letterlijk: wat zie je op de foto? Past dat bij wat je zoekt? Maar ook:
  • Hoe gedetailleerd is de foto? En zijn de details relevant, of overbodig? Is de achtergrond leeg, of niet? Denk aan het verschil tussen een foto van een product op Bol.com (alleen het product, lege achtergrond) of op Marktplaats, waar je over het algemeen wel iets tot zelfs vrij veel van het huis van de verkoper meekrijgt.
  • Staat er één ding op de foto, of staan er meerdere dingen op? Zijn het vergelijkbare dingen, of juist verschillende?
  • Bij foto’s met mensen er op: hoe zien ze er uit? Wat doen ze, wat hebben ze aan? Kunnen de mensen waar je je op richt zich met de mensen op de foto identificeren?
  • Is het een “nette” foto, keurig rechtop, braaf het onderwerp in het midden, niet teveel bijzaken, of is het meer een rauw kiekje, beetje scheef, helft van het onderwerp valt over de rand, tikkie onscherp?
  • Wat is de sfeer van de foto? Word je er blij van, is het zakelijk, is het modern, nostalgisch, sophisticated of juist wat meer “mannen van staal”?

Wat voor foto is het?

Naast wat er op staat, kan een fotograaf ook nog vanalles doen met hóe zij of hij de dingen of mensen in beeld brengt. Zoals:

  • Kader, in-uit gezoomd: het beste te illustreren met een voorbeeld. De foto is van Alexis Kalk. Je kunt je voorstellen, dat je een boom in een wei van een flinke afstand kunt fotograferen, of van dichterbij, of zelfs alleen een torretje op de stam. Dat maakt nogal uit! De eerste foto straalt rust uit, de laatste is veel indringender.

Boom, gezien van een afstand. Copyright foto Alexis Kalk. Boom,. Copyright foto Alexis Kalk. Boom, ingezoomd op de stam en onderkant kruin. Copyright foto Alexis Kalk.

  • Gezichtspunt: kijk je er recht tegenaan, kijk je van boven of van onder? Als mensen van onderaf worden gefotografeerd wordt hen meer autoriteit toegedicht. En wat denk je van de boodschap die je als school meegeeft met het fotograferen van kinderen van bovenaf, op kinder-ooghoogte of zelfs van onderaf?
  • Kleur, kleuren: welke kleur voert de boventoon? Zijn de gebruikte kleuren contrasterend, of juist een beetje vergelijkbaar? (Groen met blauwgroen, of juist groen met oranje?) Zijn de kleuren primair (knalkleuren als rood, geel, blauw) of juist meer gemengd (aubergine, legergroen, oker), of grijzig of pastel?
  • Filter: soms lijkt het alsof je de hele foto, of een gedeelte, door een gekleurde bril ziet: alles lijkt een warme gloed te hebben, of er zit een soort rand om de foto. Dat doen ze met een filter. Vroeger letterlijk: een stuk doorzichtig plastic voor de lens. Tegenwoordig digitaal. Het tv-programma Top Gear gebruikt vaak donkere filters boven en onderaan het beeld: cool, een wolkenlucht lijkt bijvoorbeeld extra donker, maar wel wat onnatuurlijk.
  • En dan heb je ook nog: druk/rustig, beweging/stilstand, contrasten enzovoorts!

Hoe ziet nuchterheid er uit?

In al deze dingen kun je keuzes maken. Mijn compagnon en ik zoeken bijvoorbeeld foto’s die een zekere nuchterheid uitstralen. Dan vallen al te opgepoetste foto’s af, evenals veel filters en aparte standpunten en kaders. Qua kleur mag het realistisch. Bij onze boodschap past best wat frisheid. Dus wat kleurcontrast, felle maar natuurlijke kleur, prima. Ik denk dat materialen die er niet anders uitzien dan ze zijn ook goed passen: dus wel plastic lego, maar geen plastic laminaat met houtlook. Wel hout, maar geen antiek: we zochten immers nuchterheid, geen blabla en pretenties.

Voorbeelden:

Puur natuur:

Puur natuur: spinnenweb in plant. Copyright foto Graeme Rainsbury
Natuurlijk
Bewerkte foto van lucht met wolken, copyright Maria Sanchez
niet zo natuurlijk: donker filter langs de rand, aangepaste kleur

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot in de puntjes verzorgd hotel:

Gilian in zaal van hostel, copyright foto Medialab
Gezellig, maar niet wat we zoeken! Iets chiquer graag!
Gang in een hotel. Copyright foto Manu Contreras
Al véél verzorgder!

Snelheid:

Snel rijdende Londense dubbeldekker. Copyright foto Sam Saviine.
Weliswaar (te) snel, maar niet echt een toonbeeld van snelheid hè?
Foto met lange belichting, te zien zijn de rode strepen van de achterlichten van een voorbijrijdende auto. Copyright foto Jeff Dutton.
Geen auto (meer) te zien, maar een enorm gevoel van snelheid!

 

 

 

 

 

 

 

Ik wens je veel mooie beelden toe!