Een poos geleden las ik over Johannes Haushofer. Hij is een erg succesvolle wetenschapper (Ivy League professor), die momenteel, tot zijn grote frustratie, vooral bekend is vanwege zijn “failure CV“. Hij heeft, in navolging van een aantal andere succesvolle wetenschappers, een CV gepubliceerd van zijn mislukkingen: beurzen die hij niet kreeg, functies die naar een ander gingen, artikelen die geweigerd werden. Hij zegt (quote uit zijn artikel):
Most of what I try fails, but these failures are often invisible, while the successes are visible. I have noticed that this sometimes gives others the impression that most things work out for me. As a result, they are more likely to attribute their own failures to themselves, rather than the fact that the world is stochastic, applications are crapshoots, and selection committees and referees have bad days. This CV of Failures is an attempt to balance the record and provide some perspective.
Ondernemers zijn altijd succesvol. Toch?
Nu ben ik zelf, naast aspirant-wetenschapper, ondernemer. En eigenlijk doen ondernemers hetzelfde. Hun site staat vol succesvolle projecten, om te laten zien hoe goed ze zijn. “Hoe gaat het?” “Goed! Druk…” of “Lekker bezig, veel nieuwe projecten.” Wanneer hoor je: “Ik heb laatst een mooie klus gemist” of “Mijn plannen voor een nieuw product zijn in het water gevallen” of “Ik ben eruit geknikkerd bij mijn opdrachtgever omdat hij op het randje van een faillissement staat. Balen.”? Nooit toch?
Maar: elke ondernemer heeft zulke verhalen. Dat moet.
Een ondernemer die nooit fouten maakt of het deksel op zijn neus krijgt, is geen ondernemer. Wantrouw de ondernemer bij wie alles lukt.
Een ondernemer hoort te ondernemen. Ondernemen is nieuwe dingen proberen, grenzen verkennen, nieuwe markten zoeken, producten lanceren. Logisch dat er weleens wat mis gaat. Een ondernemer probeert uiteraard te voorkomen dat hij failliet gaat, maar je verlies nemen hoort er voor elke echte ondernemer bij. Een ondernemer die er vol voor gaat kan daardoor failliet gaan: is dat een zwakte?
Kijk: als ondernemer moet je zorgen dat je je zaakjes op orde hebt. Je product moet goed zijn, je moet goed met je geld om gaan, je moet mensen terugbellen en regelmatig naar de kapper. Ik zeg niet dat je als ondernemer achterover moet gaan leunen totdat het succes aan de deur wordt bezorgd. Maar hoe goed je ook bent, hoe enorm je je best hebt gedaan om je kansen te vergroten, je hebt niet alles in de hand. Dat is ondernemen: je optimaliseert je kansen, en dan spring je.
Ik heb zelf mijn mislukkingenportfolio nog niet gemaakt, maar ik ben zeker in dat opzicht een èchte ondernemer, neem dat maar van mij aan! Maar:
Eén reactie
Reacties zijn gesloten.