Mijn werkruimte na een sessie. Herkenbaar?
Sinds een half jaar heb ik na jaren weer een èchte werkruimte, en wat een zegen is dat! Dit had ik nooit kunnen doen aan de keukentafel 😉 Je ziet hier trouwens meteen wat handig is voor een fijne workshop:
- Véél ruimte voor het ophangen en ordenen van ideeën.
- Materialen binnen handbereik (achter me, dus niet op de foto, staat een kast met daarin van die graaibakjes met stiften, post-its, pennen, papier, scharen, tape…)
- Genoeg (reserve)materialen: niets zo vervelend als te moeten zeggen: “Ja leuk hoor, al die ideeën, maar kan het een tikkie minder? We zitten wat krap in het papier.” Of om te ontdekken dat de paar stiften die je hebt eigenlijk al op waren.
- Een tafel waar je omheen kunt lopen, een ruimte waarin mensen van plaats kunnen wisselen en kunnen staan als dat handig is.
- Meubels e.d. die verplaatsbaar zijn: stoelen, flip-over en tafel kunnen aan de kant zonder al te veel gesjouw of gedoe met kabels (is de ruimte dan weer erg groot dan is dit minder belangrijk, dan ga je gewoon met zijn allen in een andere hoek staan).
- Afhankelijk van je doelen kan de ruimte het beste geordend en leeg of juist wat meer prikkelend zijn. Ga je voor méér ideeën dan is prikkelen prima, moet er geordend en gekozen worden dan mag het juist allemaal wel wat kaler. En omdat je in de praktijk vaak beiden in één workshop doet is een ruimte die er qua prikkels tussenin zit vaak het handigst. Wat in elk geval fijn is: dat het er niet uitziet als een standaard vergaderzaaltje, omdat de deelnemers dan bij binnenkomst in hun standaard-vergaderstand gaan. Dat wil je niet.
Vragen over je eigen brainstormruimte? Zelf een keer bij mij komen brainstormen? Mail of bel maar even! (Gegevens vind je hier.)