Opportunity spotting

Euromunten
Welke toegevoegde waarde zoek je?

Wat is de verhouding tussen creativiteit en denken als een ondernemer? Het antwoord ligt besloten in de definitie van winst of toegevoegde waarde:

Zien we creativiteit als het zien van kansen voor verbetering dan is meteen duidelijk dat er overlap zit tussen creativiteit en denken als een ondernemer. Gelukkig maar, want ook om een succesvolle ondernemer te zijn is creativiteit nodig. Een goede ondernemer ziet kansen voor zijn of haar bedrijf. Kansen voor verbetering, voor besparingen, voor nieuwe producten. Tegenwoordig worden ook kansen voor de samenleving als kansen voor ondernemers gezien, vanuit het idee van “shared values”: bij elke gelegenheid wordt niet alleen gekeken hoeveel winst in euro’s het oplevert maar ook hoe de samenleving ervan kan profiteren.
Waarom heb ik het dan over creativiteit en niet over “denken als een ondernemer”?

  • Creativiteit is breder dan denken als een ondernemer, hoe ruim je dat laatste ook definieert.
  • Aan “denken als een ondernemer” kleeft het imago van sjacheraars, mensen die overal handel van proberen te maken. Daar is niets mis mee, maar ik zoek juist die andere winst, die niet meteen in euro’s uit te drukken is.
  • Denken als een ondernemer is meer dan creatief zijn: het is ook goed managen, “de cost gaet voor de baet uyt”, imagobuilding, marketing, netwerken enzovoorts.

Kortom, hoewel denken als een ondernemer een belangrijke vaardigheid is, ook in het licht van de crises die we proberen te bezweren, is het niet exact de vaardigheid die ik zoek. Reden waarom ik ervoor kies me te richten op, en eventueel te beperken tot, de creativiteit.