De excuustruus
We kennen de term excuustruus. Dat is een vrouw die in een team zit, omdat ze er per se een vrouw in wilden. Dat is heel sneu voor die vrouw: ze kan nog zo goed zijn in wat ze doet, doordat ze benaderd is omdat ze vrouw is blijft het beeld aan haar kleven dat ze alléén maar in het team zit omdat ze vrouw is. En het is sneu voor die organisatie: blijkbaar is die zo eenvormig, dat dat soort kunstgrepen nodig zijn! Naast de excuustruus zijn allerlei varianten ontstaan, excuus-minderheden van allerlei signatuur. Alles voor de diversiteit, niet waar?
De excuus-BN’er
Ken je ook de excuus-BN’er? Da’s ongeveer hetzelfde, maar dan met een bekende Nederlander. Die wordt ingehuurd door de organisatie van een bijeenkomst, om te compenseren waar de rest van de aanwezigen, inclusief de andere sprekers, blijkbaar in tekortschiet: dingen als flair, bekendheid en spraakmakend zijn, Als een vlag op een modderschuit. Ken je ook het spreekwoord “al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”? Hoe leuk, bekend, competent en aantrekkelijk de BN’er ook is, een gebrekkige organisatie of slechte inhoud los je er niet mee op!
Moet je dan geen BN’er inhuren? Mwah. Een BN’er doet het leuk op het affiche, mensen vinden het interessant. En er zijn bekende mensen die echt een goed, leuk of aansprekend verhaal kunnen houden. Dus heb je budget over, dan kun je dat prima daaraan besteden. Maar eerst moet je de rest op orde hebben.
Reden om een BN’er te willen |
Andere oplossingen |
Aantrekkelijk bij de promotie | Prikkelende promotie, bijvoorbeeld door heel helder duidelijk te maken welk probleem je gaat oplossen met je bijeenkomst. Een goed doordachte promotiecampagne is sowieso aan te raden, met of zonder BN’er. |
Geeft sjeu aan het programma | Een slim ontworpen programma, met veel interactie, verrassende ontmoetingen en veel inspiratie. Ook aandacht voor alles wat niet direct inhoudelijk is: een toffe plek, goede aankleding, bewegwijzering, verzorgd eten. |
Een inhoudelijk goed verhaal | Hoeveel deskundigen wil je hebben? Een BN’er is goed in bekend zijn, dat zegt niets over de deskundigheid van minder bekende specialisten. Kijk bijvoorbeeld op VIDM of Zijspreekt, of benader universiteiten, sportcoaches, maatschappelijke organisaties: een inhoudelijk goed verhaal van een leuke spreker hoeft echt niet te komen van iemand die in de Story staat. |
Een persoonlijk verhaal | Een BN’er kan goed over zichzelf vertellen, maar het verhaal van een zorggebruiker, klant, oudere, buurtbewoner enzovoorts is vaak ook heel mooi, en zeker zo verrassend. Als iemand geen spreker is, kun je een interview (laten) houden: vragen beantwoorden lukt de meeste mensen prima. Zorg dan wel voor een handige interviewer. Ook die kán een BN’er zijn, maar het hoeft uiteraard niet: een journalist kan dit ook goed, of iemand die in zijn beroep veel vragen moet stellen. |
Wie anders kan de dag voorzitten? | Ehm, een facilitator? Of iemand anders die vaker met dit bijltje heeft gehakt. Op de school van mijn kinderen is een dame die bijvoorbeeld de jaarafsluiting organiseert, voor 500 kinderen, een lastig publiek. Die kan zoiets ongetwijfeld ook voor bedrijven.
Een dagvoorzitter kan twee taken hebben: · de boel vlotjes aan elkaar praten · het bewaken van het programma Dat kan door één persoon worden gedaan, maar ook prima door twee mensen. En een BN’er doet het tweede in elk geval normaal gesproken niet. |
Is alles al leuk, inspirerend, inhoudelijk sterk en goed georganiseerd? Huur dan, als je wilt, een BN’er. Als kers op de taart. Of geef iedereen gewoon taart. Niets zo bevorderlijk voor de sfeer als lekker eten! Daar kan geen BN’er tegenop.
PS Een spreker kost geld. Ga daar vanuit. De één is duurder dan de ander, en je mag onderhandelen, maar het is normaal dat een spreker geld verdient. Een verhaal van een uur kost al gauw een dag voorbereiding, dat kun je iemand niet vragen voor een boekenbon. Zie ook de discussie #tegendebakker.
Eén reactie
Reacties zijn gesloten.