Stel je de volgende situatie voor. De Jong & De Vries BV stuurt zijn medewerkers op een cursus creatief denken. Alle medewerkers zijn dolenthousiast: het is een leuk weekeinde geweest en ze hebben veel geleerd. Geïnspireerd gaan ze aan het werk. De één na de ander komt met mooie ideeën voor hoe De Jong & De Vries BV nog beter, duurzamer, winstgevender kan werken.
’s Middags is er een bijeenkomst waarin wordt teruggekeken op de training. Met een prachtige presentatie overhandigen de medewerkers hun map vol ideeën aan De Jong en De Vries. Die hebben weinig tijd nodig. “Allemaal leuk en aardig, maar nu weer aan het werk. We zijn een succesvol bedrijf, dat gaan we niet op het spel zetten voor wat proefballonnetjes.” De medewerkers druipen af. De één na de ander zoekt een andere werkgever. Een jaar later staat De Vries & De Jong BV op de rand van een faillissement.
Wat ging hier mis? Een training creatief denken is de kers op de taart. Dan heb je wel de rest van de taart nog nodig: een stimulerende organisatiecultuur en actief beleid voor creativiteit. Meer weten? Lees “Het slagroomtaartmodel voor creativiteit in organisaties“.
Eén reactie
Reacties zijn gesloten.