Waarheen leidt de weg? Deel IV uit de serie creatief met plaatjes. Pak je stapel kaarten* en doe mee!
Je zoekt oplossingen voor een vraag, probleem of uitgangssituatie die je al goed hebt omschreven. Wat doe je? Je legt, net als bij de vorige oefening, je kaarten op tafel. Maakt niet uit hoe, als je ze maar allemaal kunt zien. Lees je probleemomschrijving nog even goed door, en pak op gevoel die afbeeldingen die je aanspreken als oplossing. Denk er vooral niet bij na, gewoon mooie plaatjes uitpikken.
Kijk wat je hebt uitgepikt. (Ook net als bij de vorige oefening eigenlijk.) Stel, je vraag was “hoe bereik ik meer klanten?”. Je hebt plaatjes uitgekozen van bijvoorbeeld Kerstballen, een haardvuur en een doos hartvormige Valentijnsbonbons. Wat kun je daar nu mee?
Bijvoorbeeld:
- Letterlijk: kan ik iets met Kerst, Kerstballen, haardvuur, vuur, warmte, Valentijnsdag, bonbons? Bonbons uitdelen? Op je kerstkaarten aan vrienden en familie ook iets zeggen over je bedrijf?
- Gevoelsmatig: wat symboliseren de plaatjes voor jou? Liefde, familie, winterse gezelligheid… Wat kun je daarmee? Een Glühweintent op de markt zetten, persoonlijke attenties sturen, een familiegevoel creëren voor al je relaties?
- De overeenkomsten zoeken: sfeer, winter, gezelligheid, nostalgie, warme kleuren, enzovoorts. Warme kleuren zijn prima voor je marketingmaterialen, je kunt sfeervolle foto’s gebruiken om minder zakelijk over te komen. De winter is anders dan de zomer wat werk betreft, waar zit dat hem in? Kun je bijvoorbeeld in de zomer iets op dezelfde manier aanpakken als je in de winter doet? (Nieuwjaarsborrels heb je niet in de zomer, maar wat wel? Bedrijfsvolleybal, barbecues, werken op het terras?)
- Enzovoorts, enzovoorts.
Je zult merken, dat je ook ideeën krijgt waarvan je denkt: “Eigenlijk moet de oplossing die ik zoek dat altijd in zich hebben!” In het voorbeeld kan dat zijn persoonlijke aandacht, of sfeervol reclamemateriaal. Dat zijn dan eisen waaraan je ideeën moeten voldoen. Maak er een apart lijstje van, ze komen later van pas, als je je ideeën gaat beoordelen. Maar laat ze je ideeën-verzin-proces niet in de weg zitten, het beoordelen moet je een beetje scheiden van het verzinnen!
Doe je dit met een groepje, dan is het erg leuk om de plaatjes die jij hebt gekozen door een ander te laten interpreteren: die ziet dingen die je zelf nog niet had gezien.
Heb je dit onder de knie, maar mag het wel wat creatiever of prikkelender? Wacht maar, binnenkort komt deel V!
* Zie deel I van deze serie.